לבנות בית – כמה זה עולה ומהם השלבים?

כל אחד חולם על בניית בית פרטי, שהוא מתכנן בעצמו בהתאם לצרכים שלו ומחליט איפה ימוקמו כל החדרים, המרפסות, הגינה ועוד. לפני שניגשים לצעד כזה חשוב מאוד לעשות תוכנית כלכלית ולהבין – כמה יעלה כל התענוג הזה?

חשוב להבין שבניית בית זה לא עניין פשוט, בטח למי שלא הגיע מעולם הנדל”ן. הליך התכנון והמחשבה דורשים המון תשומת לב ומחשבה. כדי שנוכל להתחיל לחשב את עלויות הבניה של הבית נצטרך לרכז את כל המרכיבים וכל הדרישות שלנו, אשר עלולות להשפיע באופן ישיר על העלויות.

מה חשוב לקחת בחשבון לפני שמתחילים?

מיקום השטח

ארץ ישראל מחולקת למספר מחוזות – צפון, חיפה, שרון, תל אביב, מרכז, דרום, ירושלים והשפלה. בכל מיקום על פני המפה של ארץ ישראל נקבל מחיר שונה בהתאם לביקוש. במרכז הארץ נשלם יותר על שטח מאשר בצפון הארץ וכו’.

גודל השטח

לגודל השטח יש השפעה ישירה על העלות, שכן המחיר נקבע בהתאם לגודל השטח.

איכות חומרי הבניה

כמו בכל היבט בחיים שלנו, גם בחומרי הבניה ישנן איכויות שונות והמחירים הם בהתאם. איכות החומרים בהם נשתמש לבניית הבית תשפיע כל המחיר שלהם ומותג החומר גם הוא עלול להוסיף או להפחית מעלויות הבניה שלנו.

בעלי המקצוע שנבחר

בעלי מקצוע מנוסים יותר ואיכותיים יותר גובים יותר מאלו אשר נמצאים בתחילת דרכם, אבל חשוב להבין כי איכות העבודה היא פקטור חשוב שכדאי לקחת בחשבון ולא להתפשר שנמצאים בתהליך בנייה של בית.

מרכיבים נוספים המשפיעים על מחיר הבניה

  • רמת גימור
  • אישורים ואגרות

כדי להקל עליכם, סידרנו לכם את כל השלבים הכרוכים בהליך בניה של בית

איסוף ההון ורכישת המגרש

לפני שמתחילים חשוב להבין מהו ההון העצמי שלנו. גובה ההון שלכם משפיע על גובה המשכנתא שתיקחו. במידה ואין ברשותכם שטח עליו ניתן לבנות בית, חשוב להבין את התקציב ברכישת הקרקע. לעלויות השטח יש להוסיף מיסים המוטלים בעת רכישת שטח ולעיתים גם היטלי השבחה.

גובה העלות כפי שציינו, משתנה בהתאם למיקום השטח ולגודל הרצוי. ניתן להיעזר בחברות נדל”ן או במתווכים שיעזרו לכם למצוא מגרש מתאים, הן מבחינת המיקום והן ברמת התקציב הנתון.

במקרים מסוימים ישלמו רוכשי השטח גם היטלי פיתוח לרשויות המיקומים, אשר ביניהם ניתן למנות: צנרת מים, תשתית ביוב, סלילת כבישים ומדרכה, תיעול ועוד. היטלים אלו יוטלו עליכם ברוב המקרים בתהליך בקשת היתר הבניה וכל רשות מטילה בצורה שונה לפי בחירתה.

גובה עלויות אלה הוא לרוב בין 200 ל-800 ש”ח למ”ר.

תוכנית בניה אדריכלית

לאחר שיש ברשתוכם קרקע, אפשר להתחיל לתכנן ולהחליט מי האנשים שיהיו חלק מתהליך הבניה שלכם.

בחירה של אדריכל נעשית ע”פ אופי הבית, גודלו, כאשר ישנם אדריכלים המומחים בדירות יוקרה ויש כאלו המומחים בבתי מגורים פשוטים יותר. ישנם אדריכלים המתמחים בבתים כפריים ואדריכלים המתמחים בבניה אורבנית.

גם לבחירת המהנדס יש משמעות מבחינת עלויות הבניה, שכן בחירה זו עלולה להשפיע באופן ישיר על עלויות הביסוס והשלד שלכם.

האדריכל והמהנדס, שניהם ביחד יגישו את בקשות ההיתר לבניה בפעול על פי התוכניות שיכינו עבורכם. שלב זה הוא קריטי, שכן על פיו יוקם הבית שלכם.

בניית השלד לבית

לאחר תכנית הבניה, השלב הראשון הוא בניית השלד של הבית. השלד נבנה מבטון מזוין ועליו לעמוד בתקני הבניה כדי לנוכל להיות בטוחים במקרים של רעידות אדמה או מקרי חירום נוספים.

לעלות הקמת השלב, יש להוסיף את פיתוח השטח, בהתאם לצרכי השטח – לדוגמה, ישנן שטחים הדורשים יישור, פינוי פסולת או עבודות נוספות לצרכי הכנת השטח.

הערכת עלות השלד נעשית בהתאם לגודל הבית, גודל החדרים, מספר הקומות, ממ”ד, גובה הבית ואופן בניית היסודות.

בחירת הקבלן המצבע ישפיע על גובה התקציב שלכם. מחיר שלד נע בין 1,700 ל2,000 ש”ח למ”ר. עלות השלד היא כ-1/3 מעלות הבניה.

גימורים, איטומים והשלמות נוספות

לאחר השלד עומד, מגיע שלב הגימור של הבית, שגם הוא חלק מהתוכנית האדריכלית שלנו. ניתן לקרוא עוד על איך בנויה תוכנית אדריכלית.

על גבי השטח, יבוצעו כל העבודות אשר קובעות את מראה הבית – צבע, טיח, ריצוף, אינסטלציה, חשמל, תקשורת ועוד. בעבודת הגימור נכלול גם עבודות כגון התקנת דלתות, חונות, מעקות, סורגים, דודי חשמל, עבודות חצר וגינה, איטום, בידוד ועוד.

איכות העבודה והחומרים תשפיע על עלויות שלב זה והן נעות לרוב בין 4,000 ל6,000 ש”ח למ”ר.

עיצוב הבית וריהוט

בשלב זה נתחיל לעצב את הבית שלנו מבפנים ולרהט אותו. בניית מטבח, ריהוט החדרים, תאורה ומערכת מיזוג אויר הן חלק מהשלב הזה.

עלויות אלה תלויות באופן ישיר בהתאם לטמעכם האישי וברמת ההשקעה שלכם בעיצוב הבית. במידה ותחליטו להעביר את הריהוט מביתכם הנוכחי, לא תוכלו להתעלם מחישוב התקציב בשלב הזה, שכן תמיד יהיו תוספות כמו המטבח שלא ניתן להעברה (קונה הבית שלכם יצפה למטבח מותקן ועוד).

היתרים, אישורים ומערכות

סיימתם הכל? בשעה טובה. אפשר להגיש כעת טופס 4  (בקשה לאכלוס), אשר הוא בעצם מסמך המאשר כי הבית נבנה בהתאם לתוכנית שאושרה על ידי הרשות המקומית ושהבית מוכן וראוי למגורים. אחרי שתקבלו את האישור, ניתן יהיה לחבר את הבית לתשתיות חשמל, מים ואיסטלציה.

עלויות נוספות ישש לקחת בחשבון בתהליך בניית הפרטי הן:

  • ביטוחים
  • קבלת היתרים
  • בדיקות שונות במהלך הבניה
  • פתיחת תיק משכנתא
  • יעוץ מקצועי כגון שמאי
  • פתיחת תיקים במוסדות השונים
  • אגרות ועוד

עלויות אלו קטנות ביחס לשאר ההוצאות, אך חשוב מאוד לקחת אותן בחשבון.

שורה תחתונה – כמה כל הכיף הזה עולה לנו?

אחרי שקראתם הכל והבנתם מהם הגורמים המשפיעים על עלות הבניה של הבית, אתם יכולים להבין כי מדובר בחישוב לא פשוט.

עם זאת, מדובר בחיסכון לעומת קניית בית (מוכן) זהה אשר יעלה לכם לפחות 20% יותר. חשוב להבין כי מדובר בתהליך לא פשוט בכלל לאדם עובד. מדובר בעבודה של ממש.

ניתן להעזר בשירותי של קבלן מפתח, אשר תפקידו הוא לקחת את המושכות מכם ולבצע את כל תהליך הבניה מהשלבים הראשונים (לא כולל קניית השטח כמובן) ועד לקבלת המפתח.

תוכן עניינים

ככה בונים בראש שקט!

מפרט בית איכותי המבודד גם טרמית ואקוסטית

בניה בפיקוח אדריכלי צמוד

תקציב בניה סגור ללא הפתעות

7 שנות אחריות מקבלת מפתח

אחריות מקיפה לבית

one stop shop

הכל כלול במקום אחד : אדריכלות + קבלן מפתח

למה להתלבט? בואו נדבר

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם